مهاجرت

مرجع تخصصی مهاجرت

مهاجرت

مرجع تخصصی مهاجرت

مهاجرت به آمریکا از طریق گرین کارت، شرایط و مراحل آن و روش های اخذ اقامت آن

 

شرایط تحصیل در آمریکا و مدارک مورد احتیاج قوانین

تعدادمتقاضیانی که خواستار مهاجرت به آمریکا میباشند نسبت به کشورهای دیگر بیشتر میباشند.


بر اساس قوانین مهاجرت به آمریکا، دارندگان گرین کارت اجازه دارند به طور دائم در آمریکا زندگی کنند و از حق کار در این کشور برخوردار شوند. گرین کارت” راهمانطور که گفته شد می‌توان از راه های گوناگون کسب کرد. یکی از رایج ترین راه های به دست آوردن کارت سبز، مهاجرت به آمریکا از طریق خانواده و بستگان نزدیک است. برخی از افراد هم می‌توانند در صورت کسب حمایت از طرف کارفرمایان آمریکایی، و طی مراحل ضروری کارت سبز خود را دریافت کنند. همچنین شماری از متقاضیان واجد شرایط هم می‌توانند از راه درخواست پناهندگی، و دیگر برنامه های بشر دوستانه، اجازه اقامت دائم در آمریکا را کسب کنند.

 

برای کسب شهروندی ایالات متحده داشتن برخی پیش شرط‌ها الزامی است. افراد معمولاً یا با تولد در خاک آمریکا و یا پس از تولد حق شهروندی این کشور را دریافت می‌کنند.

شرایط لازم برای کسب شهروندی آمریکا از راه تولد

1 - تولد در ایالات متحده آمریکا، یا مناطق تحت کنترل آن که در حوزه قضایی آمریکا قرار دارند.

2 - داشتن پدر یا مادری آمریکایی هنگام تولد، (در صورتی که فرد در خارج از آمریکا متولد شده باشد، داشتن شرایط ویژه دیگر نیز ضروری است).

شرایط لازم برای کسب شهروندی آمریکا پس از تولد:

1 - درخواست شهروندی بر اساس پیوند با والدین.

2 - درخواست تابعیت از راه “شهروند سازی”

متقاضیان شهروندی آمریکا پس از تولد و در این رده، باید به منظور کسب جواز شهروندی یا، “Certificate of Naturalization” آزمون شهروندی را با موفقیت پشت سر بگذارند. این آزمون شامل سولات مربوط به تاریخ و دولت آمریکا است. همچنین متقاضییان باید در امتحان گفتاری و نوشتاری زبان انگلیسی نمره قبولی بگیرند.

شهروندی (تابعیت) دوگانه

ایالات متحده آمریکا یکی از کشورهایی است که تابعیت دوگانه شهروندانش را به رسمیت می‌شناسد. شهروندی دوگانه به لحاظ قانونی یعنی اینکه یک فرد می‌تواند همزمان شهروند دو کشور مختلف باشد. در این مورد باید توجه داشت که هر کشوری دارای قوانین تابعیت ویژه ای است که از سیاست گزاری‌های دولت آن کشور ناشی می شود. برخی از افراد بر اساس قوانین خودکار کشور/ کشورها دارای تابعیت دوگانه می‌شوند، و نه الزاماً از روی انتخاب شخصی. برای نمونه، فردی که در خارج از آمریکا، از پدر و مادری که دارای شهروندی آمریکا هستند متولد شده، می‌تواند در صورت شرایطی خاص و بر اساس قانون تولد، شهروند کشور دوم هم محسوب شود. یا اینکه یک شهروند آمریکایی قادر خواهد بود از راه ازدواج با شهروند کشور دیگری، تابعیت آن کشور را کسب کند.

مزایا و مسئولیت‌های حقوق شهروندی در آمریکا

گفتنی است آمریکا در زمینه جذب مهاجر از سایر نقاط جهان، دارای تاریخچه ای غنی است. گوناگونی فرهنگی مهاجران، و خدمات فرهنگی آن‌ها روحیه مدارا و ارزش‌های جامعه چند فرهنگی آمریکا را تقویت کرده است. متقاضیان شهروندی آمریکا، در ازای این تصمیم مهم، خود را به پاسداری از ارزش‌های مندرج در قانون اساسی این کشور ملزم می‌کنند. این افراد، در برابر چنین تعهدی، از کلیه مزایای شهروندی آمریکا بهر‌مند خواهند شد.

مسئولیت‌ها: متقاضیان دریافت تابعیت باید نزد یک مقام قانونی اداره مهاجرت، سوگند وفاداری یاد کنند. این تعهدات شامل موارد زیر است:

۱ کنار نهادن وفاداری به دیگر کشور/ها.

۲ سوگند وفاداری به ایالات متحده.

۳ پشتیبانی و دفاع از قانون اساسی و قوانین آمریکا.

۴ خدمت به کشور در هنگام ضرورت.

شهروندان آمریکایی، علاوه بر مسئولیت‌های نامبرده ای که در سوگند رسمی وفاداری به آمریکا گفته شده، دارای تعهدات دیگری نیز هستند. از جمله این مسئولیت‌ها، مشارکت در روند سیاسی کشور، شرکت در انتخابات سراسری و ایالتی، و همچنین انجام وظیفه در هیئت‌های نصفه بنا بر درخواست دادگاه های کشور است. احترام به تفاوت‌های فرهنگی شهروندان و ساکنان آمریکا، این کشور را نیرومند تر می‌کند. در صورت تمایل به کسب شهروندی آمریکا، ضروری است با دقت و تأمل کلیه زوایا، مزایا، و به ویژه مسئولیت های شهروند شدن را بررسی کنید.

حقوق: قانون اساسی آمریکا حقوق فراوانی را برای شهروندان و غیر شهروندان ساکن در این کشور در نظر گرفته است.

۱ حق رای: تنها شهروندان آمریکایی می‌توانند در انتخابات ایالتی شرکت کنند. همچنین برخی از ایالت‌ها حق شرکت در انتخابات محلی را به شهروندان آمریکایی محدود کرده‌اند.

۲ درخواست مهاجرت برای خویشاوندان نزدیک: معمولاً در این زمینه شهروندان دارای اولویت هستند.

۳ کسب تابعیت برای فرزندان متولد در خارج: در بیشتر موارد، فرزندان شهروندان آمریکایی که در خارج متولد می‌شوند، به طور خودکار شهروند آمریکایی محسوب می‌شوند.

۴ واجد شرایط برای اشتغال در دولت فدرال: برای درخواست بیشتر شغل‌ها در دولت فدرال، داشتن شهروندی ضروری است.

۵ برای انتخاب شدن در مناصب دولتی مانند کنگره، داشتن تابعیت آمریکایی ضروری است.

پیش شرط عدم سوء پیشینه

به طور کلی، متقاضیان شهروندی آمریکا، باید طی دوره قانونی (معمولاً 5 سال، اما برای کسی که با یک شهروند آمریکائی ازدواج کرده سه سال، و برای کسی که در نیروهای مسلح آمریکا خدمت می‌کند یک سال) دارای شخصیت اخلاقی نیکو باشد، تا بتواند پس از آن به تابعیت آمریکا درآید. در صورتی که متقاضی، مرتکب قتل و یا جرائم سنگین شده باشد، برای همیشه از حق تابعیت محروم خواهد شد. همچنین، اگر متقاضی طی این پنج سال، مرتکب هرگونه جرمی شود، نمی‌توان اخلاق و رفتار وی را نیک دانست. در نتیجه این فرد احتمالاً امکان دریافت تابعیت آمریکا را نخواهد داشت.

گذرنامه آمریکایی

داشتن گذرنامه آمریکایی تنها حق شهروندان آمریکایی است. یکی دیگر از مزیت‌های شهروندی در آمریکا، امکان درخواست پاسپورت این کشور است. بخش کنسولی و خدمات روادید وزارت امور خارجه آمریکا اطلاعات لازم در مورد روند تهیه گذرنامه را در اختیار متقاضیان قرار داده است. یکی از شرایط دریافت گذرنامه، ارائه “گواهی تابعیت” آمریکایی است. اگر تابعیت فرد از راه پروسه شهروندسازی یا “NATURALIZATION” صورت گرفته باشد، معادل این گواهی در زبان انگلیسی “CERTIFICATE OF NATURALIZATION” است. در صورتی که گواهی تابعیت از راه تولد کسب شده باشد، آن‌را “CERTIFICATE OF CITIZENSHIP” می‌نامند.

معرفی‌ لایحه جدید مربوط به مهاجرت در کنگره آمریکا

هفته گذشته یک گروه مشتمل بر هشت سناتور کنگره آمریکا از معرفی‌ یک لایحه خبر دادند که در جهت تغییر و بهبود سیستم مهاجرت آمریکا می‌باشد. این لایحه از جانب نهادهای مهاجرتی مهمی مانند نهاد وکلای مهاجرتی آمریکا (AILA) مورد حمایت قرار گرفته است.

این لایحه که “امنیت مرزها، فرصت اقتصادی، و مدرن سازی سیستم مهاجرتی” نام دارد، محصول کار چند ماهه این هشت سناتور می‌باشد. موارد و نکات اصلی‌ این لایحه به طور خلاصه در ذیل آورده می شود:

تغییر در برنامه ویزای خانواد‌گی:
این لایحه اجازه صدور تعداد نا محدودی ویزا در سال را برای همسران خارجی‌، فرزندان و مادران شهروندان آمریکایی و مقیمان دائم قائل میشود.

تغییراتی در ویزای بر مبنای شغل (employment-based visa):
این لایحه، این دسته‌ از افراد را از حداکثر سهم قائل شده خارج می‌کند: مهاجرین بر اساس ویزای EB۱ ، دارندگان مدرک دکترا، پزشکانی که رزیدنسی خارجی خود را گذرانده باشند.

برنامه کارگران مهمان بر اساس ویزای نوع W یا Guest worker “w-visa” program:
این لایحه یک برنامه w-visa جدید را برای ۲۰۰۰۰ کارگر خارجی‌ دارای مهارت پائین از سال ۲۰۱۵ ایجاد می‌کند. این رقم به ۷۵۰۰۰ از سال ۲۰۱۹ افزایش خواهد یافت.

این لایحه، یک نوع ویزای w-۱ برای کارگران کمتر مهارت دیده، و یک نوع w-۲ برای کارگرانی که جهت انجام امور کشاورزی به آمریکا می آیند، قائل خواهد شد.

برنامهٔ ویزای H-۱:
این لایحه حداکثر سالانه ویزای H۱-B را، برای متخصصین، دو برابر می‌کند و آن را از میزان فعلی ۶۵۰۰۰ به ۱۱۰۰۰۰ افزایش می دهد، و این افزایش را حتی تا میزان ۱۸۰۰۰۰ نیز پیش بینی‌ خواهد کرد. علاوه بر این، یک افزایش ۲۵۰۰۰ تایی در ظرفیت مربوط به رشتهای علوم پایه، مهندسی‌ و پزشکی‌ درنظر می‌گیرد.

سیستم e-verify:
این لایحه همه شرکتهای آمریکایی را موظف به اجرای سیستم کنترل الکترونیکی‌ می کند. همه غیر شهروند‌ها موظف هستند که یا کارت اجازه کار و یا کارت اقامت دائم خود را ارائه دهند.

برای اقامت در آمریکا میتوان از طریق سرمایه گذاری در این کشور اقدام کرد.که هزینه بالایی برای سرمایه گذاری لازم میباشد.

 

 گرفتن اقامت استرالیا - استرالیا - مهاجرت 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.